Truecaller – vinnare av Affärsbragden 2022

”En internationell storspelare som gör livet lite tryggare.” Så löd motiveringen när Truecallers grundare Nami Zarringhalam och Alan Mamedi vann SvD Affärsbragd 2022 inför tusentals jublande ungdomar.

​Nummerupplysningsföretaget Truecaller grundades 2009 och har nu 300 miljoner aktiva användare som via bolagets app kan verifiera kontakter och blockera oönskade samtal och meddelanden. I höstas klev Truecaller, som har en stark position i Indien, in på Stockholms­börsen vilket var den största technoteringen i Sverige hittills. Carnegie agerade global coordinators i noteringen. 

På scen vid prisceremonin deltog prins Daniel och Carnegies vd Björn Jansson, som även suttit med i juryn, betonade vikten av förebilder.


– Att lyfta fram sådana här framgångssagor är väldigt viktigt, inte minst för unga entreprenörer som ser att det är möjligt att börja egentligen med ett tomt papper, att etablera företag, få det att växa och att växa stort. Och kanske till och med få det att bli ett globalt företag, sade Björn Jansson.

Det är nionde året i rad som SvD Affärsbragd delas ut av SvD och Carnegie. Tidigare vinnare har varit:
2014: Ida Backlund, Rapunzel.
2015: Martin Lorentzon och Daniel Ek, Spotify.
2016: Jessica Löfström, Expandera Mera.
2017: Pär Svärdson, Apotea och Adlibris.
2018: Barbara Bergström, Internationella Engelska skolan.
2019: Hamid Khanahmadi och Mohammad Khanahmadi, Tolkresurs.
2020: Erik Gatenholm, Cellink.
2021: Sebastian Siemiatkowski, Klarna.
2022: Alan Mamedi och Nami Zarringhalam, Truecaller

Relaterade artiklar

Carnegie rankas högst inom uppdragsanalys
Carnegie News

Carnegie rankas högst inom uppdragsanalys

I Prosperas årliga rankning av aktörer inom uppdragsanalys tog Carnegie Commissioned Research hem förstaplatsen redan...