Jenny Keisus elbåtar fångar impact-vinden

Hon inspirerade finansbranschen till förändring mot hållbarhet. Nu vill impact-entreprenören Jenny Keisu transformera världens fritidsbåtsmarknader i samma riktning, med X Shores elbåtar. Detta är en artikel från Carnegie Private Bankings kundmagasin Insikt, sommaren 2022.

Läs hela

magasinet

Logga och läs in här

En klassisk svensk båtsommar är inte bara solglitter, skränande måsar som cirklar runt, vågor som bryter och guppande bryggor. Även mullret från båtmotorer hör till, liksom utsläppen ifrån dem – än så länge.

– Jag älskar skärgården och har seglat mycket om somrarna. Om man är seglare så gillar man inte motorbåtar. De luktar illa, för oväsen, kostar pengar och förtar mycket av naturupplevelsen. För mig blev den tändande gnistan när jag fick tvillingar och behövde byta ut segelbåten mot en motorbåt av praktiska skäl. Det var då jag insåg att en vanlig fritidsbåt släpper ut lika mycket koldioxid som en tungt lastad lastbil gör i uppförsbacke, säger Jenny Keisu, vd på elbåtstillverkaren X Shore.

Hon är inte ensam om att peka ut fritidsbåtarna som miljöbovar. Enligt Naturvårdsverket genererar Sveriges omkring 800 000 fritidsbåtar cirka 180 000 ton koldioxid om året. Under den där svenska båtsommaren – i praktiken juni, juli och augusti – släpper landets båtägare således ut nästan lika mycket som inrikesflyget gör på ett helt år.

JURIDIK OCH RISKKAPITAL – BAKGRUND INOM PRIVATE EQUITY

Men låt oss backa bandet. Jenny Keisu är jurist och har alltid haft ett brinnande hållbarhetsintresse. Inledningsvis hade hon svårt att kanalisera sitt intresse i jobbet: Hon började karriären som affärsadvokat på advokatbyrån Mannheimer Swartling, följt av en sejour på riskkapitalbolaget Nordic Capital. Som riskkapitalist försökte hon attrahera kapital till förändring mot hållbarhet. Oftast för döva öron.

En övertygelse om att finanssektorn och näringslivet framöver kommer att sätta agendan för att nå de globala hållbarhetsmålen födde idén till Summa Equity, där Jenny Keisu var partner och medgrundare 2015. Summa Equity var ett av de första riskkapitalbolagen med en målstyrd investeringsstrategi, där innehaven ska bidra till att lösa globala utmaningar i linje med FN:s mål för hållbar utveckling. I början av 2022 stängde Summa Equity sin tredje fond med investeringsåtaganden på 23 miljarder kronor och blev därmed Europas största impact-fond. Private equity-vindarna har vänt: I dag har riskkapitaljättar som EQT också impact-fonder. Även kollegan Nordic Capital använder FN:s hållbara utvecklingsmål som en ram för utvärdering av investeringar.

Change goes where money flows. I början trodde investerare att impact bara handlade om marknadsföring av fonden. De investerade egentligen i det track record vi hade som förvaltare på Nordic Capital. Men vi lyckades bevisa att det går att tjäna minst lika mycket pengar som tidigare, samtidigt som bolagen utvecklas i en hållbar riktning. Om man kan förflytta en så pass konservativ bransch som private equity så snabbt på bara fem år, så kan man göra det i andra branscher också, säger Jenny Keisu.

Sagt och gjort. Hon började analysera vilka branscher som har störst påverkan på hållbarhetsmålen, och där en förändring kan göra störst skillnad.

”Vi lyckades bevisa att det går att tjäna minst lika mycket pengar som tidigare, samtidigt som bolagen utvecklas i en hållbar riktning.”

Hon träffade Konrad Bergström, som skapat hörlurs- och högtalartillverkaren Zound Industries, känt för varumärket Marshall. Idén till X Shore föddes hos grundaren Konrad Bergström redan 1996, men bolaget låg i träda fram till 2016. Då utvecklade bolaget sin första prototyp, i praktiken en ribbåt med elektrisk drivlina.

– Jag har investerat mina egna pengar i X Shore för att jag vill bidra till en bättre morgondag för våra hav, sa Konrad Bergström hösten 2019.

Resten är historia: 2019 tog Jenny Keisu över rodret på X Shore och klev samtidigt in som delägare. Konrad Bergström är fortfarande största ägare och sitter i bolagets styrelse, men är inte längre operativ.

Där befinner sig impact-entreprenören Jenny Keisu i dag, med vana av att leda och driva förändringsarbete och fast besluten att göra nya avtryck i en ny bransch. Liksom övrig styrelse, ledning och investerare har hon en stark tro på att elbåtar ska bli en lika stor succé som elbilar. Och att X Shore ska sälla sig till det dryga dussintal startup-bolag i Sverige inom eldrivna fordon som rider på de starka trenderna inom elektrifiering och mobilitet.

Jenny Keisu har en hög energinivå, ger långa svar under intervjun och är övertygad om att det går att göra skillnad.

– Fossilfritt, tyst, inga avgaser, mindre föroreningar i vattnet och låga driftskostnader. Och det är helt tyst och en fantastisk körupplevelse.

Hon har dragit säljpitchen många gånger tidigare när Insikt besöker X Shores huvudkontor i Frihamnen i nordöstra Stockholm. Bakom den solblekta plåtfasaden huserar allt ifrån utvecklingsavdelning till företagsledning. Selektivt fotoförbud råder då det finns hemliga prototyper i lokalerna. Men inte för de fyra X Shore-båtar som ställts upp på bockar på gårdsplanen. Båtarna modifieras eller underhålls enligt ägarnas önskemål. Serietillverkningen flyttade dock från Frihamnen till Nyköping förra året. En X shore-båt har en ganska avskalad och enkel design. Skrovformen, mitt emellan segel och fiskebåt, uppges ta vågor och svall stabilt.

Båten är åtta meter lång, väger 2,6 ton och accelererar från 0 till 20 knop på drygt fyra sekunder. Vid ungefär 20 knop planar båten. I den farten kan man köra cirka två timmar. I låg hastighet räcker batteriet runt 20 timmar.

– Båtbranschen är väldigt konservativ. Vi säljer vanliga prestanda som motsvarar en motorbåt och som täcker i stort sett alla use cases. Men om du exempelvis ska ta dig mellan Sverige och Finland, då ska du välja en annan båt.

Jenny Keisu lyfter fram en stor fördel för elbåtsmarknaden: Infrastrukturen för att ladda finns redan på plats. Det kan vara långt mellan tankstationer för bensin, men el finns på de allra flesta öar. Det går bra att ladda i vanliga 10 A-uttag som redan finns både i gästhamnar och på båtklubbar. Med 16 A-uttag går det ännu snabbare. Utbyggnad av mer kraftfulla så kallade snabbladdare pågår redan.

– En elbåt används ofta på ett annat sätt än en elbil. Ofta går turen till en ö eller en hamn för ett längre stopp på några timmar, och då kan man ladda under tiden. Elbåtar går i princip att ladda överallt beroende på hur snabbt du vill ladda. Det är en stor fördel jämfört med hur det såg ut för elbilsmarknaden i början.

Foto: Jonte Wentzel

FULL SPÅRBARHET ÄR MÅLET – HÅLLBARA MATERIAL I GRÖN FABRIK

X Shore har satt ett ambitiöst mål: År 2030 ska den första båten som har tillverkats med ett nettonoll- koldioxidavtryck genom hela värdekedjan lämna fabriken. Att nå målet kräver samarbeten med bolag som utvecklar nya material, att båten är så cirkulär som möjligt och att förnybar energi och fossilfria transporter kan användas i alla steg.

Friktionen då en båt körs på sjön är väsentligt större än när en elbil körs på en väg. Det kräver sitt batteri. Båtbranschen ligger efter bilbranschen inom elektrifiering. Utvecklingen av den svenska batteritillverkaren Northvolt är lovande enligt branschbedömare, men än så länge finns de stora batteriaktörerna främst Kina och övriga Asien. Få tillverkare levererar batteripack för marint bruk. I nuläget är österrikiska Kreisel leverantör av batteriet till X Shore-båtarna.

Målsättningen för X Shore är full spårbarhet i hela värdekedjan 2025, såväl ur ett miljömässigt perspektiv som när det gäller socialt ansvar.

– Utmaningen är att växla upp industriellt och hållbart. Elbåtar följer samma mönster som elbilar, där själva tillverkningen har en större miljöpåverkan än användningen av den färdiga produkten. Att minimera de miljömässiga avtrycken och agera socialt ansvarstagande vid batteritillverkningen är därför av yttersta vikt, förklarar Jenny Keisu.

X Shore lägger stort fokus på tillverkningsmetoder och på att få en väl fungerande serieproduktion i en helt ren fabrik, utan utsläpp. Ambitionen är att bolagets nya fabrik i Nyköping, ”X Shore Industries 1”, ska bli världens mest hållbara och automatiserade båtfabrik. I stället för att bygga båtar på traditionellt sätt, inspireras X Shore av bilindustrin. I Nyköping tillverkas båtarna enligt löpandebandsprincipen, men flyttas till nästa station var tredje timme, betydligt långsammare än i en bilfabrik. I fabriken jobbar montörer med bakgrund från traditionell fordonsindustri snarare än båtbyggare. I slutet av året väntas fabriken ha full kapacitet på över 400 båtar per år.

X Shore-båtarna har hittills sålts i tre kontinenter: Europa, Mellanöstern och Nordamerika. Europa är bolagets största marknad, men USA – världens största fritidsbåtmarknad – väntas växa förbi inom kort. På kundlistan finns såväl privatpersoner som företag, hotell, eco resorts, dykföretag, städer och bolaget Safe Harbor Marinas – världens största operatör av marinor.

ELBILS-TECH INSPIRERAR ”HAVETS TESLA” ÄR STÄNDIGT UPPKOPPLAD

X Shores båtmodell Eelex 8000 kostar i dag 2,5 miljoner kronor, motsvarande priset på en premiumbåt.

– Målet är att få fram en produkt som når prisparitet. Det ska inte vara dyrare att köpa en elbåt än en traditionell båt, det vill säga motsvarande elbilsmarknaden. Elbåten är i dag lite dyrare i inköp, men har väsentligt lägre bränslekostnader. När vi börjar sälja vår nya modell i höst är målet att priset ska vara väsentligt lägre än tidigare, säger Jenny Keisu.

Många – i alla fall utanför bolaget – vill dra paralleller mellan Tesla och X Shore , en ”havets Tesla” som är ren och utan störande ljud. Likt Tesla och elbilsvärlden är båten ständigt uppkopplad när den är inom mobiltäckning, men klar att använda även långt ut till havs. Alla data kring båten kan följas i realtid på touch-skärmen vid styrkonsolen. Båten kan låsas upp med en smartphone, eller med X Shores armbandsklocka, som även är ett person-över-bord-system och stoppar båten om klockan hamnar i vattnet. Att stjäla båten är inte helt enkelt: Det finns ingen utombordsmotor att ta med sig, och den ständiga uppkopplingen mot internet gör att ägaren alltid vet var båten befinner sig.

NAMNKUNNIGA INVESTERARE TECH-ELITEN KÖPER IN SIG

X Shore expanderar snabbt (”vi anställde sju personer till Industries 1 i förra veckan”), och har nu över 140 anställda. Den geografiska expansionen och fabriksbygget i Nyköping kräver kapital. Under våren tog X Shore med hjälp av Carnegie Private Banking in en halv miljard kronor, och fick in fler högprofilerade investerare. Två av namnen är Northvolts grundare och vd Peter Carlsson, samt Hélène Barnekow, tidigare vd på Microsoft Sverige.

På ägarlistan finns sedan tidigare bland andra Anicura-grundaren Peter Dahlberg, Delivery Hero-medgrundaren Lukasz Gadowski, Marec Gasiun (chef för Googles bilutvecklingsavdelning) och tech-investeraren Navin Thukkaram.

I början av året lämnade grundaren Konrad Bergström över ordförandeklubban till styrelseproffset och investeraren Susanna Campbell. Den tidigare Ratos-vd:n är ledamot och investerare i Northvolt och den fossilfria ståltillverkaren

H2 Green Steel. Jenny Keisu tycker att det svenska näringslivet ligger långt framme i den gröna omställningen.

Men hon ger en känga åt politikerna, som hon tycker släpar efter i lagstiftningsarbetet. Ett exempel är att allt fler länder har förbjudit motorbåtar i vissa sjöar, men inte Sverige.

Vilka viktiga milstolpar ser du för X Shore framöver?

– När vi lyckas lägga oss vid prisparitet i det vanliga segmentet – det blir en game changer. Nästa milstolpe blir år 2030, när vi ska producera den första helt cirkulära båten.

Får vi se fler elbåtar på sjöar och hav?

– Ja, men vi kommer inte höra dem.

Foto: Jonte Wentzel

En expert på bolagsstyrning

Namn: Jenny Keisu. Gör: Vd för X Shore.

Uppvuxen:I Kristianstad och Hudiksvall.

Utbildning: Juristexamen Uppsala universitet, MBA Stockholm School of Economics.

Karriär: Advokat på Mannheimer Swartling, chefsjurist på Nordic Capital, medgrundare och partner Summa Equity.

Styrelseuppdrag: APAC, Wellstreet.

Övrigt: Skrev en bok om styrning och kontroll av aktiebolag (2009).

Författare

Jonas
Elofsson

Börsredaktör

Relaterade artiklar

Förvärvsmaskin med högt tempo
Investerare

Förvärvsmaskin med högt tempo

Storskogens dealflow är större än någonsin, säger Daniel Kaplan, medgrundare och vd. De goda tiderna...