Investmentbankens tydliga fördelar inom private banking

Unika investeringsmöjligheter och topprankad aktieanalys – att vara private banking-kund hos en investmentbank har sina fördelar. ”Vårt mål är alltid att överträffa kundens förväntningar”, säger Sara Silver Örman, chef för Private Banking Stockholm.

Vilken typ av kunder söker sig till Carnegie Private Banking?
– Vi har alltifrån engagerade privata investerare som uppskattar de investeringsmöjligheter vi erbjuder till serieentreprenörer med riktigt stora förmögenheter som behöver professionell diskretionär förvaltning och rådgivning inom skatt och juridik. Det är väldigt blandat helt enkelt.

Hur skiljer sig Carnegie från andra private banking-aktörer?
– Att Carnegie i grunden är en investmentbank är en viktig skillnad. Alla hos oss har ett stort intresse för kapitalmarknaden och vi kan erbjuda kunderna topprankad aktieanalys och unika investeringsmöjligheter. I vår diskretionära förvaltning går vi dessutom steget längre och skräddarsyr den för respektive kund. Sen tycker jag att Carnegie har en perfekt skala – banken är tillräckligt stor för att kunna erbjuda konkurrenskraftiga tjänster, samtidigt som vi har kvar det personliga kundfokuset hos mindre företag. Många uppskattar också möjligheten att ta del av Carnegies samlade kunskap och nätverka på våra event.

Vad kännetecknar ett bra private banking-erbjudande?
– Nyckeln till en bra kundrelation är att verkligen förstå kundens behov, målbild, riskprofil och hållbarhetspreferens. Det lägger vi mycket energi på. Därefter tar vi fram en finansiell plan utifrån var kunden befinner sig och vart hon är på väg. Sen tänker många inte på skatt och juridik när de väljer private banking-aktör, men det är en central del i erbjudandet. Livet förändras – ibland hastigt – och då behövs experter inom exempelvis familjerätt och skatt.

Vad kan Carnegies private banking-kunder förvänta sig framåt?
– De kan förvänta sig att vi fortsätter förfina och utveckla vårt erbjudande så att vi alltid ligger i framkant och arbetar för att överträffa våra kunders förväntningar. Exempelvis har vi identifierat behov av redovisnings, bokförings- och portföljrapporteringstjänster, något vi nu knutit till vårt erbjudande för våra kunder inom Family Office & Ultra-segmenten. Vi kommer även att lägga mer energi på den digitala utvecklingen. Även om den personliga relationen är central ger de digitala kanalerna en tillgänglighet som tillför en dimension i erbjudandet. Framåt kan kunderna också räkna med att Carnegies styrkor tillgängliggörs på ett bättre sätt digitalt, exempelvis vår topprankade aktieanalys.

Aktieintresserad privat investerare? Anmäl intresse här för att bli kund.

Relaterade artiklar

Pipeline som bäddar för god vinsttillväxt
Veckans aktiecase

Pipeline som bäddar för god vinsttillväxt

Läkemedelsjätten Astrazeneca har en branschledande pipeline och närmar sig en period då flera viktiga studieresultat...

Strategen: Därför stärks kronan
Börskommentar

Strategen: Därför stärks kronan

På kort tid har kronan förstärkts kraftigt mot både dollarn och euron. Enligt Helena Haraldsson,...

DNB:s förvärv av Carnegie slutfört
Private Banking

DNB:s förvärv av Carnegie slutfört

På torsdagen slutfördes norska DNB:s förvärv av Carnegie. "För våra private banking-kunder innebär ägarskiftet business...