Hon leder Tictac mot första miljarden

Tictac-entreprenören Carolina Faxe är en unik vd på flera sätt. Hon har skapat ett snabbväxande e-learning-företag som överösts med utmärkelser. Samtidigt lever hon livet även utanför jobbet.


När Carolina Faxe satte sitt första mål med e-learning-bolaget Tictac framstod hon nog som naiv för många. Hon citerar sig själv från 2009, när hon just hade insett att det skulle gå att producera e-learning både billigare och bättre än konkurrenterna.

”Oh, vi kommer att nå 100 miljoner i omsättning på tre år”, återger hon och himlar lite med ögonen.

Men i ljuset av vad hon åstadkommit med Tictac låter målet snarare visionärt – vägen ditskulle bara ta lite längre tid. Under 2023 omsatte Tictac 267 miljoner kronor, med 35 miljoner kronor i nettoresultat.

För femton år sedan hade Carolina Faxe just blivit av med en anställning som vd på Travelstart. Inte för att hon gjorde ett dåligt jobb, utan för att ägaren plötsligt ville ta över jobbet för att strax därefter göra en exit.

– Eftersom jag hade byggt upp resebolaget var det lite av en chock när jag fick gå. Men, som jag brukar säga: Bli inte bitter, bli bättre. Tiden på Travelstart var mitt entreprenörsuniversitet, det var där jag lärde mig hela e-commerce-biten.

Tillsammans med sin syster, Petronella Ericson, beslöt sig Carolina Faxe för att köpa ett bolag och utveckla det.

– Egentligen ville jag bara bygga bolag, i nästan vilken bransch som helst. Min syster hade koll på e-learning-branschen och hittade Tictac, då ett Karlskrona-företag med tre anställda.

***

De såg tidigt vart den digitala utbildningsbranschen (edtech) var på väg.

– Vad jag och min syster upptäckte när vi förvärvade Tictac var: Snart kan kunderna göra detta själva. Därför har vi utbildat kunderna i att sätta ihop sina utbildningar på egen hand.

Bolaget växte men 100-miljonersvisionen kändes fortfarande avlägsen. Men 2017, när
omsättningen var ungefär 30 miljoner kronor, gjorde Tictac något av en omstart. Carolina Faxe hade då köpt ut sin syster från bolaget och ledningen formulerade en ny strategi.

– Då kom 80 procent av omsättningen från produktion av innehåll, och resterande 20 procent var återkommande SaaS-intäkter (Software as a Service). Vi bestämde oss för att vända på de siffrorna på tre år. Och att Tictac skulle bli internationellt.

Med den nya strategin i ryggen gjorde Carolina Faxe något som långt ifrån alla företagsledare skulle se som självklart. Bolaget hade några år tidigare flyttat från Karlskrona och installerat sig i Dockan i Malmö. Utan att ha vare sig folk eller teknik att fylla lokalerna med skrev hon nu hyreskontrakt för ytterligare ett våningsplan.

– Vi ville manifestera vår nya strategi. Vi låtsades att vi redan var ”där” genom att skaffa en för stor kostym, säger Carolina Faxe, och konstaterar att båda våningsplanen nyttjas i dag.

Nu täcker bombastiska konstverk av bland andra Fredrik Værslev och Alfred Boman
kontorsväggarna. Kanske avspeglar de framgångarna sedan inflyttningen. Mindre verkshöjd men mer symbolik har den lilla plastfiguren som står på en fönsterbräda: en enhörning.

***

2017, med ny utmanande strategi och utan systern vid sin sida, förändrades även ledarrollen för Carolina Faxe.

– Jag började känna mig väldigt ensam.

Lösningen blev en ny strategi även på det personliga planet: Carolina Faxe började ta mycket extern hjälp.

Efter hand blev rådgivarna och coacherna en tillgång som möjliggjorde för henne att bli sitt bästa jag och fatta de bästa besluten. Hon träffar regelbundet sina managementkonsulter, sin personliga tränare, en hälsocoach och tennistränaren. En personal shopper har förändrat hennes klädstil; den har betydligt mer färg i dag än tidigare. Men det är en mental coach som hon lyfter fram mest.

– Nu träffar jag min mentala coach Maxi (Maximilian Tropé) en gång i kvartalet, men för tre år sedan gick jag ett program där vi sågs oftare och jobbade aktivt med mental träning. För mig handlar det om att se verkligheten tydligare och snabbare. Ofta har man blockeringar som gör att man inte ser saker för vad de är.

Har det påverkat resultaten för Tictac?
– Det är jag övertygad om. Hela ledningsgruppen har gått liknande program.

Viktig support kommer också från 17-nätverket, som samlar framgångsrika kvinnliga entreprenörer. Det som kan vara självklart för manliga företagsledare – att hitta personer som de kan bolla tillväxtidéer och utmaningar med – är ofta inte det för kvinnor. Till exempel på ett större näringslivsevent underlättar det att ha kvinnor från 17-nätverket på plats.

– Sådant är ovärderligt. Att kunna gå fram och diskutera med andra framgångsrika kvinnliga ägare skapar en känsla av gemenskap och ger stöd.

***

Nästa stora förändring för Tictac kom 2021. Då hade omsättningen börjat dra i väg uppåt med bibehållen lönsamhet och framgångarna började synas utåt, inte minst i form av olika utmärkelser. Att riskkapitalbolag började höra av sig var inte så förvånande. En M&A-rådgivare anlitades.

Slutligen föll företagsledningens val på det brittiska private equity-bolaget Bridgepoint, som, enligt uppgifter i bland annat Dagens industri, köpte 60 procent av Tictac för 100 miljoner kronor.

– Det är ett bra partnerskap. Att ta in Bridgepoint är det bästa jag har gjort.

Varför det?
– Att gå till banken med Bridgepoint ombord är något helt annat än att gå till banken utan Bridgepoint, om man säger så.

Men det brittiska riskkapitalbolaget är inte bara en dörröppnare, utan tillför även kompetens.

– De som arbetar där är otroligt erfarna vad gäller att ta ett bolag till nästa nivå. Tictac har professionaliserats, till exempel via fler datadrivna beslut. Vi har alltid rätt siffror i ryggen.

Raskt förvärvades två bolag för att stötta tillväxten i Tyskland och Danmark. Nästa företagsköp lär komma ”snart” och kan bli inom AI, enligt Carolina Faxe. Förvärvstakten kommer att hålla i sig.

– Det är vår absoluta ambition och dessutom nödvändigt för att i kombination med organisk tillväxt nå vårt tillväxtmål om 20 procent per år.

***

Mindre väntad än den höga nivån på analyserna var det mänskliga bemötandet från Bridgepoints sida. Strax efter förvärvet ringde Carolina Faxe upp sin kontakt på firman.

– Jag har något att berätta, sa jag. Jag är gravid.

Det blev tyst i luren under några sekunder.

– Grattis! Det här löser vi, sa personen sedan. Och det har vi ju gjort på ett jättebra sätt.

För ett år sedan kom det tredje barnet i Carolina Faxes familj. Och som om det inte räckte att kombinera livet som småbarnsförälder med att vara vd för ett snabbväxande företag, adderades nyligen ännu en komponent:

– Min man och jag håller på och renoverar en gård i Skåne. Där är vi varje helg och jobbar. Och vi har gett oss den på att allt vi köper ska vara begagnat, inga nya prylar.

Hur hinner du?
– Jag läser inte mejl över huvud taget. I alla fall inte ofta, nu är det två dagar sedan. Där sparar jag mycket tid. Är det något viktigt får jag väl ett sms.

– Och jag skulle inte ställa in en tennisträning för att skriva på ett avtal, sådant kan alltid vänta lite.

För att fatta bra beslut måste man koppla av ibland, konstaterar Carolina Faxe, få lite distans.

– Nästa stora mål är att nå en miljard i omsättning inom fem år.

Denna artikel är från sommarens nummer av Carnegie Private Bankings magasin Insikt. Läs hela Insikt här.