Med innovativa rakhyvlar, modig marknadsföring och miljontals nöjda kunder har Estrid tagit sig an en av världens största branscher. Nu har de belönats med SvD Affärsbragd 2024, som delades ut av Carnegie, SvD Näringsliv och H.K.H Prins Daniel på SM i Ungt Företagande.
Det började med en idé om att skapa en bättre rakupplevelse för kvinnor. Ben Eliass, Amanda Westerbom och Alan Aygun såg ett behov av att utmana den dominerande aktören, som kontrollerar två tredjedelar av världsmarknaden för rakhyvlar. De ville erbjuda ett alternativ som var både prisvärt, hållbart och inkluderande. Med en prenumerationstjänst, en vegansk och cruelty-free produkt och en kaxig kommunikation lanserade de Estrid i maj 2019.
Estrid har inte varit rädda för att sticka ut i mängden. Med reklamer som visar håriga armhålor, celluliter och tatueringar har de utmanat de stereotypa skönhetsidealen som ofta förknippas med rakning. De har också valt att använda sig av nya och kreativa kommunikationskanaler, som podcasts, influencers och sociala medier. Resultatet har varit en enorm spridning och engagemang, inte bara i Sverige utan även internationellt.
Estrids framgång har inte gått obemärkt förbi. På bara fem år har de nått en omsättning på en miljard kronor och har över fyra miljoner kunder i 18 länder. De har också fått flera utmärkelser och erkännanden, bland annat som ett av Europas snabbast växande bolag av Financial Times. Nu har de även vunnit SvD Affärsbragd 2024, ett prestigefyllt pris som delas ut av Carnegie och SvD till en person eller grupp som gjort en extraordinär prestation inom det svenska affärslivet.
Priset delades ut på invigningen av SM i Ungt Företagande, där tusentals unga entreprenörer samlades för att tävla med sina idéer. På scenen fanns H.K.H Prins Daniel, som är en engagerad förespråkare för entreprenörskap, Carnegies Senior Partner Björn Jansson och SvD Näringslivs chefredaktör Lisa Irenius. De gratulerade Estrid till deras bragd och hyllade dem som en förebild för nästa generation av affärsmän och kvinnor.
– Starka och positiva förebilder i företagsvärlden är mycket viktigt. Det stimulerar skapandet av nya bolag. Att dela ut priset framför tusen unga entreprenörer gör att det är helt rätt plats att dela ut det på, säger Björn Jansson, Seinor Partner på Carnegie.
Carnegie är stolta sponsorer till Ung Företagsamhet, som nyligen blev utnämnda till Årets Samhällsaktör. Under SM i Ung Företagsamhet delar Carnegie ut priset för Årets Innovation.
– Vi är stolta samarbetspartners till Ung Företagsamhet då vi tror starkt på entreprenörens förmåga att lösa framtidens utmaningar. Unga människor som har modet att tro på en idé och förmågan att förverkliga den har aldrig varit så viktiga som nu. Den energi och det driv som vi möts av under dessa dagar på SM i Ung Företagsamhet är helt otrolig, säger Emelie Friberg, kommunikations- och hållbarhetschef på Carnegie.
Juryns motivering till val av Affärsbragdsvinnare 2024:
Estrid – Med en strategi som fått försäljningen att raka i höjden har de inte bara utmanat amerikanska giganter – med innovativt tänkande och djup förståelse för moderna behov har de också kommit kunderna in på huden. Det är en verklig affärsbragd.