Jämfört med oktober 2021 var nivån 7,7 procent lägre – så svaga nivåer har vi inte sett sedan 1990-talskrisen (se staplarna i grafen nedan).
Momentum är mycket svagt. De senaste tre månaderna var försäljningen mer än 3 procent lägre än de tre föregående månaderna– d.v.s minus 12 procent uppräknat i årstakt.
Framåt. Detaljhandelns försäljningsvolymer följer ofta hushållens optimism – så också i denna nedgång.
En liten ljuspunkt i veckans färska barometer från Konjunkturinstitutet var att hushållen blev mindre pessimistiska, men de är alltjämt rekordbekymrade över högre elräkningar, matpriser och bolåneräntor (se linjen i grafen ovan).
En extrafråga i barometern visar att många hushåll uppger att de försöker hantera dyrare el genom att minska elanvändningen, snarare än att minska annan konsumtion. Det finns dock en stor risk för kallare väder framöver och bolånen är svårare att minska än att sänka värmen.
Volymtappet är ungefär lika stort som uppgången i underliggande inflation – så nominell omsättning faller klart mindre. Höga lager kan dock resultera i reor och rabatter framöver.
Slutsats. Lönsamheten i konsumentbolag med stor försäljning i Sverige kan fortsätta att pressas särskilt om arbetsmarknaden skulle börja försvagas.
I konjunkturbarometern var sällanköpsvarubolag mest missnöjda – särskilt elektronikhandlarna.