Storskogen är ett onoterat investmentbolag som på mindre än tio år har vuxit fram som en av de större serieförvärvarna i Sverige. Med runt 200 bolag i portföljen närmar sig omsättningen 10 miljarder kronor på rullande 12 månader och rörelseresultatet 1 miljard kronor, fördelat på 70 affärsenheter i tolv länder. Första kvartalet i år har varit lysande, med en organisk EBITA-tillväxt på 41 procent jämfört med 2020.
Strategin har varit densamma sedan starten 2012: Storskogen ska vara den bästa ägaren för små och medelstora bolag, med evig ägarhorisont och fokus på lönsamma bolag som är starka i sin nisch.
– Bolag med god lönsamhet är ett resultat av starkt kundfokus med kvalitet, ordning och reda i organisationen samt av att de följer strukturerade processer. Bra företag tenderar ofta att vara mycket bättre än väntat, samtidigt som dåliga företag ofta fortsätter att utvecklas sämre, säger Daniel Kaplan, vd och medgrundare.
Verksamheterna finns främst i Sverige, men förvärv görs i ökande takt utomlands, och några portföljbolag har utländska dotterbolag. Investmentbolaget har indelat bolagen i tre affärsområden: industri, tjänster och handel. Dessa är i sin tur indelade i olika segment.
Hur gagnar bolagsstrukturen en Storskogen-investerare?
– Poängen ur ett investerarperspektiv är att man får en diversifierad och tålig portfölj som klarar stora svängningar, vilket vi har bevisat under pandemin. Jag har svårt att hitta andra investeringsmöjligheter som erbjuder såväl god lönsamhet som snabb tillväxt och dessutom med en diversifierad operationell risk. Dessutom har vi genererat utdelningar under alla år, säger Daniel Kaplan.
Tradera-grundaren Daniel Kaplan driver investmentbolaget Storskogen i ett högt förvärvstempo. Hittills i år (per den 14 maj) har Storskogen förvärvat 27 bolag. Under 2020 förvärvades 27 bolag med en sammanlagd årsomsättning på cirka 3,1 miljarder kronor. Trots pandemin lyckades Storskogen öka vinsten organiskt med 1 procent, och med hela 78 procent inklusive förvärv.
Diversifieringen fungerade bra under 2020 och endast två affärsenheter av Storskogens 58 visade ett negativt resultat för 2020. Under de senaste fem åren har Storskogen haft en genomsnittlig total vinsttillväxt på 76 procent per år.
I takt med att Storskogen har vuxit sig stort så har konkurrensen ökat om uppköpsobjekten, inte så mycket från de börsnoterade industrikonglomeraten som från vissa verkstadsbolag och familjebolag. En internationell expansion står nu på agendan, och då med siktet inställt på lite större målbolag och med en högre lönsamhet, även om prislappen stiger något. Det första förvärvet utanför Sverige genomfördes förra året och nu finns Storskogen-flaggor även i Norge, Danmark, Schweiz och Storbritannien.
Vi har haft över 100 förvärvsdiskussioner.
– Vårt dealflow har aldrig varit större och har det senaste halvåret varit 2–3 gånger större än tidigare. Vi har haft över 100 förvärvsdiskussioner. Frågan handlar snarare om att ha kraften i organisationen att orka genomföra alla förvärv. I flera fall får vi tacka nej för att vi inte mäktar med, säger Daniel Kaplan.
Han varnar för vissa överhettningstendenser och stora prisuppgångar på insatsvaror. Han är hoppfull om konjunkturen.
– Jag tror de goda tiderna håller i sig ett bra tag till. Resursutnyttjandet i ekonomin är trots allt inte så högt. Vissa sektorer har inte återhämtat sig alls efter pandemin, räntorna är fortsatt låga och stimulansåtgärderna är väsentliga. Det talar för att de närmaste åren kommer att fortsätta att vara bra, förutsatt att vi slipper nya oförutsägbara kriser som pandemin, säger Daniel Kaplan.
Den kraftfulla expansionen har finansierats av kapitalstarka ägare som vid flera tillfällen har skjutit till pengar på vägen. Storskogen överväger en börsnotering, men inga beslut är tagna.
– Storskogen har expansionsplaner och behöver nytt eget kapital för att genomföra dem. Vi har emitterat vår första obligation, den kommer att noteras inom tolv månader. Det kan även komma fler skuldtillgångar att investera i framöver. På ägarlistan har vi drygt 1 300 aktieägare som i allt större utsträckning vill ha likviditet i aktien och då är börsen ett bra alternativ, säger Daniel Kaplan.
Namn: Daniel Kaplan. Bakgrund: Startade som 18-åring tillsammans med sin pappa Kaplans Auktioner, en guldsmedsbutik med webbförsäljning redan 1995. Jobbat som strategikonsult på Andersen Consulting. Utbildning: Civilekonom vid Handelshögskolan i Stockholm. Bolagsbyggen: Har startat ett 40-tal bolag i olika branscher. Mest känd är auktionssajten Tradera, där han blev vd 1999. Tradera köptes av Ebay 2006 för närmare 400 miljoner kronor.