– Det är förstås jätteroligt och ett kvitto på att kunderna gillar det vi gör. Det jag tror är avgörande är vårt engagemang. Våra medarbetare brinner för våra kunder, deras livssituation och på vilket sätt vi kan hjälpa dem förverkliga sina mål, säger Karin Söderqvist Lindoff, chef för Carnegie Privatbank.
Undersökningen omfattar samtliga storbanker på den svenska marknaden samt ytterligare fyra aktörer. Totalt genomförde läsare av Privata Affärer över 100 anonyma kundmöten, varefter varje delmoment i kundkontakten analyserades och betygsattes – allt ifrån bemötandet i första telefonsamtalet och hur produkter och tjänster står sig i konkurrensen till hur genomtänkt kund- och investeringsprocessen är.
– Jag tror vi är bra på att skapa förtroende – en helt avgörande förmåga i vår bransch. För att vi ska kunna bygga en riktigt bra förvaltning måste vi lära känna och ha en djupare dialog kring kundens mål och preferenser, säger Karin Söderqvist Lindoff.
Kartläggningen genomfördes under perioden juni till september i Stockholm, Göteborg, Malmö och Helsingborg. Carnegie Privatbank tog också hem förstasplatsen då Privata Affärer gjorde motsvarande undersökning 2012, samt i Affärsvärldens liknande kartläggning 2010.