Var får AI störst effekt inom tio år?

AI-experten och författaren Nicklas Berild Lundblad om kreativitet, lösningsrymder och hur vi bäst utnyttjar den konstgjorda intelligensens möjligheter. Denna artikel är ett utdrag från Carnegie Private Bankings kundmagasin Insikt som publicerades i juni.

Läs hela

tidningen

Logga in här (Carnegie Online)

Vad kan AI göra som inte människor kan?

– Egentligen ingenting, men AI gör det på ett annat sätt, som ger lite an­norlunda förmågor. Titta på spelet go. Den mänskliga intelligensen har lyck­ats finna olika lokala maxima i lös­ningsrymden för go. Datorn kan hit­ta helt andra maxima när den spelar mot sig själv ett par miljarder gånger.

– Lärandehastighet har alltid varit en nyckelfaktor när det gäller kon­kurrens, i alla system. Så är det mel­lan människor också, eller branscher och företag. Om jag lär mig tre gånger snabbare än du, så kommer jag att slå dig varje gång.

Människor är bra på frågor och datorer på svar, har du sagt.

– Vi har en förförståelse av värl­den som gör att vi kan skära upp den i lämpliga frågebitar. Våra frågor spänner över enorma fält, men vi är bra på att rikta in dem väldigt snabbt. Datorer vet inte riktigt var de ska bör­ja när de ska ställa frågor.

– Kreativitet kan egentligen redu­ceras till sökningar i väldigt stora lös­ningsrymder för till exempel musik. Datorer kan vara kreativa eftersom de har en enorm sökkapacitet. Den sak­nar människor, men vi kan vara krea­tiva ändå. Vi tänker på ett annat sätt.

– Den mänskliga måttstocken måste bort från diskussionen om vi ska komma vidare. Vad vi söker är kognicitet, en generell problemlös­nings-och handlingsförmåga som kan appliceras på massor av problem och utnyttjar datorns styrkor.

Man visar ofta historiska grafer på AI:s förmåga att tolka bilder. Varför?

– Tidig AI byggde på logiska model­ler och beskrivningar. Man ville ma­tematisera hela världen. I dag är pro­babilistisk (sannolikhetsbaserad) analys mycket vanligare – man söker korrelationer, likheter och statistis­ka samband. I stället för att definiera en hund, tittar man på alla saker som hundar ser ut att ha gemensamt.

– Det är svårt att lösa bildigen­känningsproblem med 1960-talets AI. När man började använda pro­babilistiska modeller, som neurala nätverk, blev det väsentligt lättare. Djuplärande underlättar ännu mer. Lärande tekniker är otroligt mycket bättre än de gamla, mer mekanistiska modellerna – som graferna visar.

Var får AI störst effekt inom tio år?

– Vi undervärderar de sektorspe­cifika applikationerna, AI för jord­bruket till exempel. Å andra sidan övervärderar vi risken för att AI-robotar tar allas jobb. På lite längre sikt undervär­derar vi användningen av AI i specifika vetenskaper, som proteinvikning, grundläg­gande astrofysik, partikel­fysik och matematik. Där tror jag AI får en väldigt in­tressant och omvälvande inverkan på hur vi tänker kring vetenskap i stort.

Vilka föreställningar om AI möter du bland politiker?

– Hela spektrumet. Jag tror att medelpositionen är en försiktigt positiv inställ­ning till AI. Alla inser att vi står inför så komplexa pro­blem att vi behöver all hjälp vi kan få från tekniken.

Läs mer om Carnegies

investeringsteman

Läs case

Hur påverkar storföretags affärsmotiv sättet som AI utvecklas på?

– Storföretagen som do­minerar inom AI är rätt välkapitaliserade. De kan ägna sig även åt sådant som inte bara har en di­rekt, kortsiktig affärsnytta. Forskarna som rekryteras kräver också en viss forskningsfrihet. Där finns en balansfunktion.

– Stora delar av AI-forskningen släpps som öppen källkod, och open source-rörelsen finansieras av entre­prenörer som Elon Musk. Alla stora molnföretag säljer maskininlärning som tjänst. Det är nog bra för småföretagen – det är bara att köpa en tjänst, så kan du börja titta på dina data.

”En datakarta är första nyckeln till att kunna utveckla din affär.”

Ge ett tips till investerare!

– Investera inte i AI, utan i använd­ningen av AI. Koncentrera dig inte så mycket på tekniken, utan fundera över hur den kan hjälpa företaget att lära sig snabbare än andra i sin sektor. Var finns konkurrensövertaget?

Nicklas Berild Lundblad har dok­torerat i informatik, är it-jurist och har en kandidatexamen i teoretisk filosofi. Han är global chef för tech policy på betalningsföretaget Stripe. Tidigare sam­hällsplaneringschef på Google. I höst utkommer hans nya bok Frågvisare.

Relaterade artiklar

Ankomst till Metavärlden
Trend

Ankomst till Metavärlden

En ny digital ekonomi, metaversum, växer fram. Där handlar blockkedjor inte om spekulation, utan om...